Tuesday, September 30, 2008

Berlapang Dada; Ukhuwwah Di Mata Kita?

Ramadhan bermaksud 'PANAS'

Namun kepanasan itu pastinya dari tafsiran bahasa. Panasnya juga pastinya 'hot', bukan dengan tayangan2 pencangkir dosa2 mata dan telinga, tapi dengan ibadah dan taqarrub towards Him.

Dihujung Ramadhan ini, memang satu penantian yang mendebarkan...iaitu menunggu tibanya saudara2 baru kita ke bumi Russia ini ( adik2 1st maksudnya ). Debaran ini entah mengapa terasa begitu hebat tusukannya, sehingga menutup debaran kita pada Syawal yang menjelang.

Subhanallah, itulah nikmat kayanya ukhuwwah, biarpun masih belum lagi bertemu saudara2 baru itu, namun hati ini seperti sudah terikat kukuh. 27hb September(tak silap ana), sangkaan ana bahawa mereka akan datang awal dan sempat berbuka bersama tidak berapa tepat. Mereka hanya tiba dalam jam 9 malam. Malam itu angin musim luruh agak mendinginkan...

Ana setelah selesai terawikh dan tazkirah, mendengar pengumuman ketibaan mereka, seperti ketibaan 'putera puteri kayangan'. Ana hanya menunggu mereka di floor ana saja, sebab ramai sangat menunggu di luar. Di floor ana bakal ada ramai juga 1st year, ana nak tahu mereka lebih dekat. Ana sudah lama mengatur langkah da'wah fardhiah, dan disaat itulah ana terus memulakan langkah itu........

Dari wajah2 mereka, memang kurang keceriaannya(mungkin mereka terlalu penat). Inilah permulaan ukhuwwah yang suci, apabila kita mula berkenalan, bersalaman, dan bertegur. Ana berharap, akan ada mereka yang memahami akan dalamnya erti da'wah dan tarbiah itu. InsyaAllah. Di floor ana, salam perkenalan ana hulurkan kepada Aizzat, Firdaus, Khairi dan Anuar. Yang lain2 ana masih belum berkesempatan nak berjumpa, malah ada yang tinggal sementara di hostel lain kerana ada floor yang sedang di'repair'.

Apa2pun, ana bersyukur, apabila kita dipertemukan. InsyaAllah, ukhuwwah ini fisabilillah, merekalah adik2 ana yang ana sayangi. Da'wah ana ini masih perlu lagi diteruskan, malah baru saja bermula... 'Berlapang dada'lah kita dalam permulaan ukhuwwah, sehingga ke puncak keindahannya, apabila kita mengutamakan mereka yang lain lebih daripada diri kita sendiri...

'Ya Allah, aku mohon kekuatan dan kecekalan daripadaMu! Pereratkanlah jalinan yang terbina ini, kekalkanlah ia walaupun sesudah kami pergi..'

Wednesday, September 10, 2008

Cahaya Itu Terang, lagi Benderang!

Agak begitu lama ana tidak menulis. mungkin terlalu 'shock' dengan lifetime 3rd year di sini.. maklumlah, tahun terakhir pengajian pre-clinical years..memang tersangat mencabar.. itulah sebenarnya yang merisaukan, apabila dunia dikejar dan akhirat yang masih terkapai2 memanggil..


Permulaan hidup baru ana bagaikan baru sahaja bermula..inilah kali pertama ana hadir ke usrah Abg. Fadhli, kerana sebelum ini ana hanya menyertai usrah diluar hostel. Semua ini bagaikan petunjuk dariNya. Dialah yang mengatur setiap pertemuan dan menentukan ajal pengakhiran. Ana memang sudah merasai bahang da'wah fardhiah yang dibawa abg Fadhli kepada ana. Apatah lagi time abg Fadhli menyapa ana di masjid, malah dia menawarkan diri untuk membantu ana mengangkat barang2 waktu ana pindah masuk semula ke hostel nanti. Tapi ana menolak, ana tahu tawaran itu murni, tapi biarlah ana sendiri yang memilih jalan. Memang telah ana harapkan untuk turut serta dalam usrah Abg. Fadhli..tapi sebenarnya ana menunggu pelawaan abg Fadhli.


Beberapa hari lagi tinggal untuk ana pulang ke Malaysia, semester sudah berakhir. Masa yang tinggal ini ana tetap menanti 'jemputan' itu... Allah itu Maha Bijaksana, ana terdengar perbualan abg. Fadhli dengan seorang lagi mas'ul pasal daurah ketika cuti summer nanti. Dari situlah ana mula mengambil peluang, dan ana terus disapa oleh abg Fadhli lalu diajaknya sekali ke daurah. Ana hanya berkata 'insyaAllah', dalam hati ana "Ya Rabb! setelah Engkau menunjukkan aku jalan yang benar, janganlah Engkau pesongkan hati ini..." Cahaya da'wah itu terang, malah lagi benderang..