Saturday, November 22, 2008

Jelajah Seribu Marhalah

Jauh Perjalanan, Indah Pemandangan, Luas Pengetahuan...
Program usrah ana dimulakan dengan 'Jelajah Seribu Marhalah' (JSM). Marhalah disini adalah 'ilmu yang berpanjangan dan berterusan'. Ana rasakan program seperti ini perlu, memandangkan komuniti umat Islam Volgograd (Malaysian) di sini agak terpisah, mungkin dek jurang jarak yang memisahkan, walaupun hakikatnya dek jurang 'persefahaman'. Bagi ana ini bukanlah masalah yang besar, kerana ingin ana buktikan bahawa ukhuwwah itu terbina atas dasar keimanan kepadaNya, kerana selagi kita meletakkan Allah sebagai yang utama dalam setiap persaudaraan yang dibina, nescaya penyatuan itu akan wujud, kerna Dialah yang Esa, abadi bertakhta selamanya.
Jelajah Seribu Marhalah (JSM) untuk pertama kalinya bertempat di rumah saudara Mujahid, yang mengepalai tuntutan da'wah dan tarbiah diluar hostel pelajar2 Malaysia. Memang ada cadangan untuk buat di tempat lain, tetapi bagi ana, akan ada hikmahnya mengapa ana tetap membuat keputusan untuk ke rumah saudara Mujahid. Kesemua anak2 usrah ana ikut serta, termasuklah 2 orang lagi tambahan iaitu adik angkat ana, Syafiq dan seorang lagi, Firdaus.
Matlamat JSM ini amat besar bagi ana. Memang ana berharap, agar ukhuwwah itu akan tersimpul dengan ikatan yang sangat kukuh dan utuh. Dirumah saudara Mujahid, kami semua mendengar tazkirah yang lebih kepada perjalanan da'wah Muslimin Volgograd. Saudara Mujahid begitu banyak pengalamannya, setelah hampir 7 tahun menuntut di sini, dan inilah tahun terakhir baginya. Berbekalkan semangat tarbiah, kami mendengar dan turut berkongsi bersama. Ada juga perkara yang kadang kala menggoncang keutuhan iman di dada ini, seperti isu pelajar2 yang hampir murtad, hilang kepercayaan dan keyakinan pada Allah, mempersoalkan urusan tauhid dan aqidah, malah ada juga yang sehingga kini, masih mengikut ajakan kafirun ke arah agama mereka yang palsu...
Ana melihat, ada kesedaran yang timbul dalam diri mereka yang menyertai JSM kali ini, walaupun sedikit, namun kesedaran ini adalah tulang belakang untuk kita mengangkat da'wah sebagai perisai menghadapi dakyah musuh2 muslimin.
InsyaALLAH, dimasa2 berikutnya, JSM ini akan diteruskan sehingga ke suatu masa kelak, kami 'menjelajah seribu marhalah' bukan sahaja akan mengambil ilmu, tapi juga akan mentarbiah dan mengangkat sifat 'tabligh' yang ada pada junjungan besar kekasih hati, Rasulullah s.a.w.
Semoga Allah meredhai usaha2 kami, demi mengangkat agamaNya yang syumul.

0 Comments: