Wednesday, December 24, 2008

Refleksi Cinta Ilahi

CINTA itu suci, SESUCI sebuah CINTA adalah keredhaan ILAHI;

Kini jalan tarbiah makin getir rasanya. Bila mana ikatan antara kami telah tersimpul nurani yang sahih, masakan pula bercampur kebatilan. Refleksi Cinta Ilahi, adalah salah satu tema Hakikat Perjuangan Hakiki. Sebenarnya, jika mengikut takwim usrah ana, topik ini hanya perlu diperjelaskan setelah anak2 usrah betul2 dipertengahan 'takwin'(pembentukan/pembinaan). Tapi, ana perlu lebih arif menilai situasi tentang perkembangan dalam usrah ana sendiri. Melihat pada keadaannya, topik ini harus didahulukan, kerna soal 'cinta' ini boleh menjadi racun dan juga penawar kepada aqidah.


Allah itu Maha Bijaksana, setiap penentuan diaturNya dengan sungguh rapi dan istimewa. Begitulah yang berlaku antara diri ana dengan seorang mad'u ana ini. Tiba2 ana tersedar, setiap apa yang terlintas dalam fikiran setiap hambaNya, pasti di pengetahuanNya yang Maha Mengetahui. Ana tahu setiap perangai dan cara hidup setiap anak2 usrah ana (tanpa mereka mengetahuinya! kecuali Allah). Secara jujurnya, memang agak sukar untuk memulakan topik ini dalam usrah, silap2 nanti boleh mengguris hati mana2 mad'u ana. Jadi ana memang sangat buntu, dan ana memang sepanjang hampir 2 minggu berdoa khusus, agar diberiNya petunjuk, diberNya jalan dan pertemuan bagi sebuah permulaan...


Tanpa ana sangka, mad'u ana ini telah datang mencari ana sendiri untuk bersolat Subuh berjemaah. Ana sangat bersyukur, kerna ana yakin, di situlah jalan yang Allah tunjuk dengan kasihNya kepada kami. Mad'u ana ini memang bagi ana, luarannya positif, khusus ibadatnya.. Sesudah itu, ana tahu dalam dirinya tersimpul masalah yang rumit, perasaan CINTA, pada manusia yang melebihi segalanya.. Dia pada mulanya tidak mengetahui, tetapi lama kelamaan, ana sendiri yang berterus terang kepadanya. Ana risau kalau dia akan menolak kehadiran ana, tapi alhamdulillah, Allah itu Maha Berkuasa, kami tetap ber'muzakarah'. Adakalanya ana sendiri berasa sedih dan hiba, lebih sedih dari apa yang dia rasa. Masakan tidak seorang ibu tidak tersentuh melihat anaknya begitu? Begitu jugalah kasihnya seorang Murabbi kepada mutarabbinya. Apabila tiba dikemuncaknya, ana memahami, bahwa ana hanya mampu mengubah fikrah dirinya, kerana fitrah itu adalah mutlak. Ya Allah! begitu besar dugaan Engkau berikan kepada diri ini..dan kepada diri kami sebagai insan yang lemah!


Di pertengahan dan akhir Zulhijjah ini, memang Allah betul2 menguji pendirian diri ana, dalam mentarbiah dan berda'wah. Ana cuba untuk kentalkan hati, ana cuba rapatkan lagi ukhuwwah dengan mad'u ana itu, agar dia tidak lari jauh menuju jalan yang salah, paling tidak pun ana perlu memegangnya untuk tetap berdiri dipersimpangan dua cabang jalan. Itulah cara yang ana termampu..setiap kali bersolat bersama, ana mengarahnya menjadi imam, agar ikatan cintanya kepada Ilah itu lebih kukuh simpulannya. Ketika itulah, ana berasa amat tenang berdoa dan mendengar setiap bait bacaannya, dan dalam hati ini, hanya Allah yang tahu, betapa ana berdoa supaya Allah menurunkan petunjuk kepada kami...Dialah satu-satunya Yang Maha Mengetahui.


Tidak disangka, ujian yang Allah turunkan ini, ada terselit hikmah yang agung, apabila hadirnya Muharram, dan hijrah itu sendiri yang menjadi 'petunjuk' kepada kami. Dari saat inilah, apabila kami berdoa untuk menutup tahun yang lalu, sebak rasa hati, memikirkannya semula. Dan setelah bermulanya tahun yang baru, kami berazam menegakkan CINTA hanya kepadaNya. Dialah pemilik CINTA SEJATI, yang mengatur setiap pertemuan, dan ajal pengakhiran. Jauh di sudut hati ini, ana berharap, mad'u ana itu mendapat hidayah Allah yang berterusan, biarpun ana telah 'pergi' selepas ini, insyaAllah, akan diketemukan jua hati orang2 yang beriman, yang mencintai ALLAH, lebih daripada segalanya (mungkin di syurgaNya kelak? Itulah harapan ana, insyaAllah)...


Hari demi hari ana melangkah, mengejar CINTA HAKIKI...(sangat dalam harapan ini, agar dia turut menemani ana mengejar cinta ini)


"YA ALLAH, Perteguhkanlah CINTA kami kepadaMu melebihi segala-galanya, dan pertemukanlah juga kami dengan insan yang menCINTAIMU...Engkaulah Pemilik CINTA TERAGUNG"

0 Comments: