Wednesday, January 28, 2009

Hanya Satu Permintaanku...

Bila kita berjauhan;
Allah jualah yang menjarakkan ...
Bila kita suram kesepian;
Kasih itulah yang menghubungkan ...
Mengapa sering kita terluka?
Mengapa selalu kita terdiam bicara?

Tidak ada yang lain,
Selain ada CINTA antara kita ...

Bila kita memilih jalan;
Antara percintaan dan persahabatan,
Kedua-duanya jangan dipisahkan,
Kerna seikhlas sebuah persahabatan,
apabila bercambah cinta didalamnya ...

Hanya satu permintaanku ...
Bila kita saling berduka ...
Allah tetap bersama kita ...
Kembalilah kepadaNya ...
agar kita lebih mengerti dan memahami;
ertinya kasih antara kita...


" Apabila mencari teman untuk keperluan akhirat, perhatikanlah agamanya;apabila mencari sahabat untuk keperluan dunia, perhatikanlah budi pekertinya"
~IMAM AL-GHAZALI~

Sunday, January 25, 2009

Harapan Kita Bersama

Adik,



Ingatkah kita? Bila kita mula bertemu bertentang mata..memancar sinar ukhuwwah yg saling mengikat mesra. Tatkala langkahmu adalah langkah permulaan, di awal sebuah perjuangan yang masih samar..kita bersama membina kekuatan... Dari situ kita terus melangkah, dan melangkau jauh, hinggalah kini ...kita bersama mengenali hati, mendalami lautan kasih ini sedalam kalbu nurani....



Namun adik, adakalanya kita diuji..dikala inilah kita goyah... namun goyahnya itu tidak akan sedikitpun melunturkan ukhuwwah...kerna kita telah membinanya, dengan pegangan dan genggaman yg cukup erat..antara kita..



Ingatlah adik, bila dirimu diujiNya, janganlah sesekali berpaling, namun teruskanlah melangkah... jangan sesekali kaburi masa depanmu dengan tusukan nafsu dan bisikan berduri syaitan, sesungguhnya syaitan itu musuh kita yang nyata..

Ingatlah adik, hidup ini hanya sekali, hidup ini hanya sementara. Jika ditakdirkan kita 'pergi' esok, mahupun selepas ini, pastikan kita sentiasa bersedia untuk itu... Lengkapi dirimu dengan keanggunan akhlak, sematkan jauh disudut hatimu dengan benih taqwa dan iman. Adik, bila kita bersama diujiNya, ingatlah, kita tetap bersama mengharunginya... Dirimu tidak akan keseorangan, tidak akan bersendirian.

Biarlah diri ini dihina, biarlah airmata ini terus mengalir, namun percayalah adik, ukhuwwah kita kerana Allah...tidak ada yang lain selain daripadaNya...

Sekiranya kita tersalah tingkah, seribu kemaafan dipinta dan percayalah adik, dirimu tidak pernah tercoret kesalahan, dalam kita membina titian ini bersama..


Hadith Rasulullah s.a.w:

"Tidak sempurna iman seseorang itu, selagi dia tidak mengasihi saudaranya, sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri"
Riwayat Bukhari & Muslim

Saturday, January 10, 2009

Dengarlah adik...

Benar adik ...
Aku telah pulang.
Dengan syahadah kesyahidan yang masih belum layak untuk aku miliki.
Walau bagaimanapun ...
terima kasih ...
kerana sudi mengizinkan debu-debu langkah-langkah jihad kalian menyapa tubuhku.

Benar adik ...dalam keadaan sekeliling menyesakkan ...
membuatkan kita salah tingkah.
Tetapi percayalah ...
tiada keadaan lain yang lebih baik dari ini ...
... dan Allah maha lebih tahu ...
untuk kita lebih tsabit dan istiqamah dalam jalan ini.

Adik ...
Aku yang memohon ampun dan maaf.
Percayalah ...dan aku yang berjanji ....
.. kalian tidak pernah dan tidak akan pernah ada salah terhadapku ....
.. atas segala kekurangan dan kelemahan diriku.
Mohon percayalah ...
tidak ada yang aku lakukan dan tidak lakukan ...
melainkan kerana aku terlalu cinta.

Benar adik ...
inilah cerita cinta kita ...
sejarah akan merakamkan
...dan biarkan mereka membacanya
...semoga akan ada pengajaran untuk semua
...dan pasti akan ada pahala yang akan mengalir percuma untuk kita.
Yang ...
... kita yang pernah senyum tertawa dan kemudian bermasam muka.
... kita yang pernah bercerita ria dan kemudian bertelingkah murka.
... kita yang pernah bergembira ria dan kemudian bermuram durja.
... kita yang pernah bertemu girang dan kemudian bertemu malu menyapa.
... hati-hati kita yang pernah bergetar rindu dan kemudian bergemuruh resah.

Hanya kerana .
..ada cinta di antara kita.

Adik ...
di sela kesempatan dan masa ...
... aku yang berjanji akan berjuang untuk itu ...
dan Allah pasti akan membantu.

Kerana terlalu cinta
...aku yang terlalu rindu,

Abang...

Wednesday, January 7, 2009

Jangan Berpaling; Impian Itu Di Hadapan!

Selamat berpuasa sunat Asyura ana ucapkan utk semua~

Hari ni, tanggal 10 Muharram 1430H... sekejap je masa ni berlalu, terasa baru semalam baca doa akhir dan awal tahun. Sesungguhnya Allah telah pun bersumpah dengan MASA, bahawa setiap manusia itu berada dalam KERUGIAN, melainkan mereka yang BERIMAN, yakni yang berpesan2 kpd KEBENARAN dan yang berpesan2 kpd KESABARAN...


************************************************************

Cuba kita berfikir sejenak, apakah ciri2 orang yang dilamun CINTA? Sudah tentulah dirinya sentiasa dalam keriangan, perasaan cemburu mula bercambah terhadap orang yang dicintainya, sanggup berkorban segalanya, malah tidak pernah hilang bayangan cintanya itu daripada fikirannya...mandi tak basah, makan pun tak kenyang..

Tapi, apabila cintanya diuji, disinilah titiknya, untuk dirinya menilai sejauh mana cintanya berputik dan kemana destinasi cintanya ditujukan..

Allah Maha Penyayang, tidak semua mereka akan diuji sebegini. Ramai di luar sana yang khayal dan leka dilamun cinta manusia, tetapi apabila cintanya itu di'ganggu'Nya, maka itulah hidayah dari Pemilik Cinta Teragung. Untuk kita berfikir sebenarnya, cinta itu milik siapa?

Memang sukar mengejar cinta Allah, tetapi mengapa tidak sanggup kita berkorban demi cintaNya? Sedangkan sanggup kita berhempas pulas demi cinta manusia, bagaikan mencintai sekuntum bunga, yang pasti akan layu, dan mencintai manusia yang pasti akan mati... Jangan berpatah balik, itu nasihat ana, biar apapun dugaan Allah kpd kita, teruskanlah meredah ribut di lautan ini...nescaya badai yang melanda ini, akan sentiasa mengingatkan kita pada keagunganNya. Ya Allah, hati ini perlukan hidayah Mu, bimbinglah kami untuk terus melangkah ke destinasi cinta yang Engkau miliki.

Yakinlah dengan sebenar2nya, Allah tidak akan menguji kita dengan sesuatu yang tidak termampu dipikul hamba2Nya.. Inilah jalan kita, jalan yang kekal, jalan yang satu, menuju yang Yang Maha Esa..teruskanlah melangkah, jangan berpaling, kerna impian itu di hadapan..

Jika kita telah 'terlari' jauh dari jalan ini, maka kembalilah semula ke pangkalnya..takkan ternilai airmata itu dgn permata, kerna titisan airmata itulah yang akan memadamkan hangatnya neraka Allah, andai benar ia mengalir dari nasuha nurani, takkan kita berpaling pada palsu duniawi...


"Ya Allah, leraikanlah aku dari pautan NAFSU, biarpun sukar bagiku melamar CINTAMU, namun masihku mengharap KEAMPUNANMU..."

Monday, January 5, 2009

La tahzan, innallaha ma'ana

'Jangan bersedih, Allah bersama kita'~

Peristiwa ini berlaku ketika hijrah Rasulullah s.a.w dan Abu Bakar as Siddiq r.a..Dikala mereka dalam perjuangan 'menyelamatkan' aqidah, dugaan itu amat besar. Kata2 ini Rasulullah s.a.w lafazkan kpd Abu Bakar, malah diulang semula dalam al-Quran (at-Taubah;40)...

Di hari2 terawal Muharram ini, semangat hijrah itu masih terngiang beralun di telinga..namun Allah itu lebih mengetahui, apa yang terbaik untuk setiap hambaNya. Bagi ana, hati ini ada ketikanya gembira, ada kalanya sedih.. Bila ana tanya pada naluri hati, tiada jawapan yang keluar..sehinggalah kini.. Hidup ini kadang kala buntu memikirkannya.. Hebat sungguh ujian Maha Pencipta, sehingga pernah terdetik dalam hati ini untuk berundur, dan mencari kebahagian duniawi..Subhanallah, Maha Suci Allah, Dialah yang Menguasai hati hamba-hambaNya...

Tidak sesekali akan ana berundur, sehebat mana pun ujian ini akan ana teguh meredahnya..kepada Allah ana meletakkan segalanya.. Kini baru ana sedar, hati ini ada pada 'orang lain', gembira dan sedihnya dia, maka itulah juga bagi ana.. maka ana perlu sentiasa membuatkan dia gembira, agar kegembiraan itu juga ana miliki.. sekiranya dia bersedih, maka kesedihan itu jugalah ana miliki..

Bila ana tanya pada hati ini di hening Subuh tadi, barulah ana tahu jawapannya..jawab hati ini; "Itulah ukhuwwah, bila ia dipuncaknya, keutamaan kepada orang lain adalah segalanya bagi kamu, senyumannya adalah kegembiraanmu, kesuramannya adalah kesedihanmu..."

Inilah keagungan ukhuwwah di jalanNya, kami akan terus berjuang mengejar CINTA ILAHI, biarpun CINTA manusia diketepi...