Wednesday, September 10, 2008

Cahaya Itu Terang, lagi Benderang!

Agak begitu lama ana tidak menulis. mungkin terlalu 'shock' dengan lifetime 3rd year di sini.. maklumlah, tahun terakhir pengajian pre-clinical years..memang tersangat mencabar.. itulah sebenarnya yang merisaukan, apabila dunia dikejar dan akhirat yang masih terkapai2 memanggil..


Permulaan hidup baru ana bagaikan baru sahaja bermula..inilah kali pertama ana hadir ke usrah Abg. Fadhli, kerana sebelum ini ana hanya menyertai usrah diluar hostel. Semua ini bagaikan petunjuk dariNya. Dialah yang mengatur setiap pertemuan dan menentukan ajal pengakhiran. Ana memang sudah merasai bahang da'wah fardhiah yang dibawa abg Fadhli kepada ana. Apatah lagi time abg Fadhli menyapa ana di masjid, malah dia menawarkan diri untuk membantu ana mengangkat barang2 waktu ana pindah masuk semula ke hostel nanti. Tapi ana menolak, ana tahu tawaran itu murni, tapi biarlah ana sendiri yang memilih jalan. Memang telah ana harapkan untuk turut serta dalam usrah Abg. Fadhli..tapi sebenarnya ana menunggu pelawaan abg Fadhli.


Beberapa hari lagi tinggal untuk ana pulang ke Malaysia, semester sudah berakhir. Masa yang tinggal ini ana tetap menanti 'jemputan' itu... Allah itu Maha Bijaksana, ana terdengar perbualan abg. Fadhli dengan seorang lagi mas'ul pasal daurah ketika cuti summer nanti. Dari situlah ana mula mengambil peluang, dan ana terus disapa oleh abg Fadhli lalu diajaknya sekali ke daurah. Ana hanya berkata 'insyaAllah', dalam hati ana "Ya Rabb! setelah Engkau menunjukkan aku jalan yang benar, janganlah Engkau pesongkan hati ini..." Cahaya da'wah itu terang, malah lagi benderang..



0 Comments: