Saturday, June 26, 2010

Maksiat Tanda Syukur?

Bila tibanya ujian, kita pun tiba-tiba rasa hiba, rendah diri yang teramat kepada Allah, memohon dan menangis teresak-esak meminta bantuan, agar dipermudahkan. Paling mudah, musim exam. Kita pun kembali baca Quran, kembali kita solat, malah doa yang panjangnya pelik daripada hari-hari kita sebelum ini.

Nah! Allah pun berikan apa yang kamu mahu. Apa yang kamu inginkan dalam setiap hajatmu telah Allah berikan, dengan kudratNya yang seluas-luas pemandangan!

Namun malangnya, syukur kita bukan pada Allah, tapi pada satu ikatan maksiat, yang makin rancak, menjadi-jadi. Tidak sedikit pun kita rasa gentar dengan azab Allah yang terpedih.

Sedarlah wahai hati, maksiat itu tetap Allah 'pelihara' dalam pandanganNya. Janganlah kita mudah berasa selesa dengan ujian yang dapat kita lepasi, namun kita susuri dengan maksiat yang tiada henti!



* Risaukan bila kita semakin banyak 'lagha', itu simptom awal kemusnahan hati!

* Kita tiada hak menilai orang, sama ada dia sheikh, alim, rajin, cemerlang atau dia jahat, pelaku maksiat, durjana. Penilaian itu pada Allah, jangan tersilap menilai!

* Melakukan perkara yang tidak berkaitan dengan kita, itu bukan kesempurnaaan Islam! Jauhi lagha, membuang masa dengan tidak berfaedah!


p/s : Entry paling cepat saya tulis, biarpun dalam musim exam, kerana tersangat sedih dengan keadaan sekeliling! Semoga Allah berikan pedoman. InsyaAllah.

2 Comments:

inikipassaya said...

wlupun entri nih dah seminggu lebih...
but i loikeeeee...
buleh?
trkena kt batang hidung sindri

Ahmad said...

sama2 muhasabah. sama2 perbaiki diri.
iA