Friday, August 27, 2010

Allah Ghoyatuna!

Bilakah hari kan siapnya binaan, kiranya kau membina yang lain meruntuhkan.

Seribu pembina dengan satu peruntuh sudah mencukupi. Bagaimana dengan seorang pembina seribu peruntuh?

Tinggal beberapa hari menghabiskan sisa-sisa cuti, sebelum kembali meneruskan langkah di medan ilmu perjuangan. Musim panas kadang-kala jadi suam. Rupanya semakin hampir menyambut musim luruh Eropah. Nah, masa memenggal lagi!

Dalam gerak-geri ini, satu yang tidak boleh kita lari ialah tujuan, atau hala tuju. Kalau kita melancong di tempat orang, tercari -cari road map, agar mudah kita bergerak kepada tujuan yang perlu.

Begitu jugalah dalam hidup ini, dalam jalan ini yang juga jalan para Rasul dan sahabat r.a. Dalam jalan yang juga jalan kita dan pendukung-pendukungnya. Tiada lain melainkan matlamatnya hanyalah Allah.


Jika tujuan itu Allah, maka perbuatan dan amal kita perlulah bersifat robbaniyyah, iaitu ke hadrat Tuhan semata-mata. Bila amal kita robbaniyah, maka tiada yang lain melainkan apa yang kita lakukan semata-mata kerana Allah.

Namun, kita menyembah Allah ikut siapa? Ikut Allah suka atau ikut kita suka?

Jika ada 2 orang anak, yang diminta ayahnya membawa segelas air. Seorang daripadanya datang membawa segelas air sahaja. Manakala yang seorang lagi datang membawa segelas air bersama lapik gelasnya sekali, nampak tersusun dan teratur. Anak yang mana yang lebih disukai ayahnya? Tentulah ayahnya senang melihat anaknya yang tahu melayannya dengan baik, kerna anaknya itu tahu melayan mengikut apa yang ayahnya suka!

Sekali lagi, kita menyembah Allah ikut siapa? Ikut Allah suka atau ikut kita suka?

Tidak cukup hanya sekadar berkata hidup dan gerak kita untuk Allah, sedangkan kita masih pekat tenggalam dalam naluri nafsu sendiri sehingga menjadikan ia pedoman demi mengharapkan Allah menyukainya.

Bila kita tersasar, kembalilah pada benarnya. Bergerak di atas jalan da'wah bukanlah mudah, malah syaitan dan hembusannya disekeliling, tetap teguh menyeleweng. Jangan kita termakan daya helah nafsu dan syaitan, sehingga akhirnya kita futur bersama syaitan menghiasinya. Dengan itu, kita akan terasa indah akan perbuatan buruk kita.

Andai akal itu bersifat ruh, maka otak itu fizikalnya. Tarbiyyah itu gerak kerja kita, robbaniyah itu spiritualnya. Allah ghoyatuna!

Ramadhan Kareeem.

1 Comments:

Anonymous said...

salam ya akhi..

saya situasinyi begini..
saya paham di mana letaknya tgjawab saya sebagai muslim dan sudah tentu sy masak bhwa hanya Allah lah matlamat terbesar..lantas juga saya tahu saya perlu bergerak lantarn langsung tdak dpt dicapai jika kita hanya beku..

tapi mslahnya, saya takut untuk bergerak..entahlah sy tdak pasti dgn ape yg sy takut..mgkin sy trpkse tggalkan yg saya suka atau mungkin saya takut kata mereka...

harap akhi dpt brkongsi sdkit pndpat..jzzk