Friday, November 26, 2010

Jahiliyyah Yang Engkau Gigit!

Jahiliyyah itu dalam erat gigitanmu. Tak rela melepaskan!

Ya, jahiliyyah itu manis rasanya. Enak. Entah dari mana datang sedapnya. Tapi ia tetap enak. Sungguh enak.

Masakan engkau mahu melepaskannya? Sudah pasti yang enak itulah gula dalam liku hidupmu. Yang menaburkan seribu kemanisan. Kerana itulah yang engkau rasai, nikmati, hayati. Dan itulah yang membina pedoman hidupmu, itulah yang memacu pengabdian hatimu.

Wahai hati,

Engkau mengigit jahiliyyah, dalam naluri insaniyah. Demi jahiliyyah, engkau ketepikan Robbaniyah.

Dalam engkau meniti hari-hari baru, engkau mengira kematangan dirimu. Engkau menilai harga hatimu, rupanya peti kosong tidak berisi. Dari mana rasa manismu itu? Entah.

"Apakah hukum jahiliyyah yang mereka kehendaki? (Hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang meyakini (agamanya)? (5:50)


Jahiliyyah itu benar. Ia benar dalam catitan seerah. Ia dibicarakan bukan calang-calang kitab, malah mukjizat keagungan Rasul Allah.

Sedar tidak sedar, bukan mudah menanggalkan karat jahiliyyah itu. Andai ia berkarat dalam hati, maka penantiannya hanyalah sekeping hati yang mati!

Ada benarnya, mengapa tidak kita duduk senang lenang mewarisi sucinya agama Allah, habis disapu segala jahiliyyah dalam penat lelah usaha Rasulullah saw dan pendukung-pendukungnya?

Marhalah kini adalah marhalah Mekah. Itulah marhalah pertama da'wah Islam itu bermula. Dikala asingnya da'wah itu sendiri ditengah-tengah jahiliyyah, tekanan golongan kufur dengan seluruh kekuatannya ke atas mereka, dan sedikitnya bilangan mukmin yang mendapat cahaya haq.

Dan dihari ini, tiada bezanya. Kembalinya kita pada marhalah yang sama. Rodanya berputar semula!

Mungkin sudah ketetapan, manusia itu mudah dinodakan. Seindah mana sebuah pelayaran, air laut yang terpercik, tetap manis dirasakan.

Andai engkau seorang da'ie, jagalah hati jangan ia berkarat lagi. Da'ie yang membawa hati perlu menjadikan dirinya perisai pertama dan utama, malah dialah pelari pecut yang meluru meninggalkan sisa-sisa kabur dan palsu itu.

Maka tidaklah terpilih Muhammad itu menjadi Rasul Allah, melainkan atas nalurinya sendiri untuk mencari pedoman hati yang benar dan hakiki. Dan akhirnya dia pilihan Allah, setelah tertanam benci pada jahiliyyah itu sendiri.

Sinar wahyu tidak boleh dicampuri jahiliyyah! Kerana wahyu itulah peluru yang membunuhnya!

Maka engkau du'at yang membawa segenap peluru wahyu itu, jelaskan pada dirimu dimana sasarannya. Janganlah ia menembusi dirimu sendiri!

Kematangan dalam toriqud da'wah ini, bukanlah dinilai dek usia yang berjalan. Jalan ini jalan terpanjang yang dilalui, sampai ke tua belum pasti itu pengakhirannya. Bagi aku dan mungkin dirimu, kita masih muda melangkah. Terlalu banyak yang perlu kita pelajari, terlalu hebat ujian Allah yang belum kita harungi.

Namun aku yakin, dan engkau turut begitu, bahwa janji Allah tidak pernah dimungkari.

"Sentiasa akan ada satu golongan dari umatku yang menegakkan kebenaran. Mereka tidak akan tergugat oleh sesiapa pun yang menentang mereka, sehingga datanglah hari Kiamat dan mereka tetap di dalam keadaan mereka"

(Sahih Muslim)


Tegakkanlah daulah Islam di dalam hatimu, supaya ia tegak di atas bumi kamu
(Imam Hassan Al-Hudhaibhi rahimahullah)









2 Comments:

Ahmedkzaman said...

dus..
terase..T_T
bile mase trlalu byk,smpai tahap xtau nk watpe..dibazirkn pd bende yg xspatotnye..
bile mase trlalu sempit,smpai tahap byk alasan xnk g program..

doakn sy tros tsabat..
same2 bersihkn karat dlm diri sy ni..

T_T

Ahmad said...

muhasabah utk diri sendiri juga..kita juga manusia biasa, terlalu byk kekurangan diri yg perlu dibaiki..

Sama2 memikul beban, menghakis segenap karat2 ini.inshaAllah.