Wednesday, May 4, 2011

Fitnah Hanya Menguatkan Barisan

Bukan mudah memikul bebanan da'wah. Sekadar meletihkan urat sendi dan otot-otot yang bergerak sana-sini, tapi hakikatnya yang pasti da'wah itu sendiri merupakan permainan hati.

Perlukan hati yang kuat, tsabat dan ikhlas. Itu bekalan asasi untuk terus melangkah di atas jalan ini.

Ya, siapa lagi tidak celik dengan Syeikh Mustafa Masyur dalam Fiqh ad-Da'wah penulisannya?

Disebut dan diulang-ulang hakikat bebanan yang sama terhadap kader-kader da'wah yang berjuang di atas jalan ini.

Nah, itulah da'wah pada teori belaka. Bahkan kita lantas menghafal segenap ciri dan sifat toriqud da'wah ini, apatah lagi berhujah pada daurah-daurah dan bermacam pengisian seakan-akan kita penulisnya!

Tapi pada praktiknya, kitalah yang pertama menjadi lemah dan sugul di kala bencana bebanan da'wah itu kembali menampari kita.

Itu pada erti kata yang sebenarnya.

Pada teorinya mudah, tapi hakikat keaslian jalan da'wah ini hanya dapat benar-benar dirasai pada ujian yang Allah ta'ala kirimkan kepada setiap kader da'wah yang berjuang.

Fitnah, itulah ujian yang Allah ta'ala selitkan dalam perjuangan panjang ini....

Ada fitnah dalam fitrah. Begitu juga fitnah dalam fitrahnya da'wah ini.

Jalan da'wah tidak ditaburi dengan bunga-bunga, tetapi merupakan satu jalan yang susah dan panjang. Kerana sesungguhnya antara yang haq dan batil ada pertentangan yang nyata. Ia memerlukan kesabaran dan ketekunan memikul bebanan yang berat. Ia memerlukan kemurahan hati, pemberian dan pengorbanan tanpa mengharapkan hasil yang segera tanpa putus asa dan putus harapan. Yang diperlukan ialah usaha dan kerja yang berterusan dan hasilnya terserah kepada Allah di waktu yang dikehendakiNya...

Syeikh MM

Rasulullah s.a.w bukanlah sekadar ditampari hebat ujian-ujian dari Allah untuk luaran dirinya. Mungkin pandangan berat kita pada kuatnya hati Nabi s.a.w dilemparkan najis oleh Aqabah ketika sujud baginda atau tajamnya duri-duri kayu dari Ummu Jamil seperi laknat binasa dalam surah al-Masad itu...

Bahkan lebih jauh, Rasulullah diuji dengan tamparan fitnah yang terus menusuk ke dalam hatinya.

Terdetik rasa pilu yang teramat.

Fitnah yang kini menjadi gelombang kehidupan, tidak pernah sunyi menemani jalan ini.

Fitnah yang dilemparkan pada ruh-ruh dengan aspirasi menghidupkan ummah, dengan seribu macam tohmahan dan kutukan.


Benarlah, disebalik ia, fitnah itu hanya akan menguatkan barisan. Hanya akan mengukuhkan, mengutuhkan kefahaman kita pada jalan juang ini.

Jesteru dengan ujian fitnah ini, kita yang perlu menguatkan keimanan, meningkatkan taqarrub ilallah, memperbanyak sujud, qiamulail, shaum, tilawah al-Quran dan zikir serta perbanyakkan istighfar dalam menghadapi gelombang permusuhan itu.

Ingatlah ikhwan, kita yang perlu lebih menguatkan keimanan kita, ibadah kita, dan meninggalkan setiap maksiat dan dosa.

Jika tidak, apakah beza kita dengan mereka?

Kalau sama, maka hukum Allah akan berlaku jua, bahawa yang lebih banyak, yang lebih kuat, yang didukung kekuatan besar, akan menjadi pemenang.

"Kalau engkau terasa pelik dan ganjil tentang azab sengsara yang kamu tempuhi itu ketika ke jalan Allah maka percayalah itulah jalanNya. Inilah sistem dan sunnah Allah untuk sekelian hambaNya yang beriman denganNya, percayalah bahawa mereka yang terdahulu pernah dicakar-cakar badan mereka dengan pencakar besi, tetapi keimanan mereka tetap tidak berganjak...."

[Bukhari]


Ahmad Ramdan Zainordin
4 Mei 2011, 8.57pm
Volgograd, Rusia

0 Comments: