Sunday, July 24, 2011

Cinta Dakwah Ini...


Minggu lalu, terlalu banyak perkara yang tidak sempat saya laksanakan. Terasa masa memenggal dengan begitu pantas.

Apatah lagi, dikala nikmat sihat yang Allah taala pinjamkan ini diambil sementara. Allah, setiap kesakitan itu adalah cerminan kepada sebuah kematian. Semoga Allah ampunkan dosa-dosa kita, semoga kita sentiasa redha dengan setiap ujian yang Allah berikan.

Teringat saya sepotong hadith daripada Anas Bin Malik r.a, diriwayatkan Tirmidzi dengan sanad hasan oleh al-Albani. Rasulullah s.a.w bersabda:

Sesungguhnya besarnya ganjaran itu dinilai pada besarnya bala yang menimpa. Dan sesungguhnya Allah itu apabila mencintai sesuatu kaum, maka mereka itu diberikan dugaan. Oleh itu, barangsiapa yang redha dengan ujian yang menimpanya, maka dia beroleh keredhaan Allah. Dan barangsiapa yang tidak, maka bersamanya kemurkaan Allah.

Astaghfirullah. Bila sakit muka pun masam, bad mood, mengeluh itu, merungut ini. Tidak sedikit pun rasa kita hendak bersyukur atas nikmat sihat yang ada sebelum ini.

Alhamdulillah, Allah kurniaan kesakitan kepada diri saya. Menetap di hospital hampir seminggu, jauh daripada isteri dan ikhwah-ikhwah lain yang sedang bersiap pulang ke tanah air.

Benarlah, sakit itu kafarah atas dosa-dosa yang lalu. Berada pada setiap kesakitan itu sungguh meninsafkan. Terbayang bahangnya neraka Allah yang menyala-nyala menghanguskan setiap yang ditelannya.

Astaghfirullah, ya Allah.



Berbalik semula kepada cerita minggu lepas. Saya masih tidak berkesempatan mengucapkan tahniah pada ikhwah akhowat yang bernikah, dan bakal bernikah dalam masa terdekat ini.

Saya dan zaujah bersama berkongsi rasa syukur tidak terhingga kami atas kurniaan petunjuk dan nikmat Allah kepada kalian, untuk menyelusuri alam baru ini, alam baitul muslim.

Kepada ikhwah yang tersayang, baitul muslim ini tidak lain, hanyalah kerna niat kita diletakkan untuk Allah dan jalan dakwah ini.

Dalam pada kita memposisikan dakwah dalam rumah tangga kita, jangan kalian terlupa terhadap tanggungjawab kita sebagai suami yang jauh lebih mencabar, lebih memerlukan kekuatan yang luar biasa berbanding kita dengan mad'u-mad'u sebelum ini.

Kuncinya adalah niat. Padanya perlu ada kesabaran, kematangan, lemah lembut, toleransi dan tolak ansur.

Kiranya kalian orang-orang yang pakar sudah dalam soal menyentuh hati ini, ingatlah, dalam rumah tangga ini perlukan sesuatu yang lebih daripada itu. Kalau sebelum ini kita disibukkan dengan skill-skill dalam berdakwah, maka perlunya kita lebih mengkaji dan mendalami skill-skill untuk mengangkat rumah tangga kita tinggi disisi keredhaan Allah ta'ala pula.

Jangan dibiarkan rumah tangga itu kering, walau padanya sentiasa basah dengan arus dakwah. Pada rumah tangga perlu dititipkan cinta. Dan cinta seorang suami adalah pada dirinya yang memimpin isteri.

'Lelaki adalah pemimpin untuk perempuan-perempuan...' (an-Nisa':34)

Jalan hidup baitul muslim ini adalah perjalanan yang penuh ujian. Padanya sentiasa datang ujian Allah, meskipun dalam bentuk kegembiraan dan kesenangan, mahupun kesedihan dan kesukaran.

Semoga Allah kurniakan kita sebuah keluarga yang penuh bersama keredhaanNya. Sebuah keluarga yang SAMARA (iaitu sakinah, mawaddah wa rahmah).

Sentiasalah memohon kepada Allah, agar rumah tangga kita sentiasa bersama petunjuk dan hidayah Allah, jauh dari kehancuran dan bisikan syaitan. Jadikan diri kita, isteri kita, dan anak-anak kita kelak sebagai penyejuk mata yang memandang. Insha Allah.

Baarakallahu lakuma wa baaraka 'alaikuma
wa jama'a bainakuma fee kher



Jazakumullah antum sekalian yang mendoakan kesihatan saya. Semoga Allah kurniakan kalian rahmat yang tidak terhingga, yang dengannya sahaja dapat membalas budi kalian. Dan malaikat yang mengaminkan doa-doa untuk kalian seperti mana kalian mengaminkan doa tersebut untuk saya. InshaAllah



Ahmad Ramdan Zainordin
24 Julai 2011, 500pm
Volgograd, Rusia.

0 Comments: