Thursday, July 7, 2011

Mengenal Prioriti Di Mana?

Kemampuan dai bukan sekadar terhad untuk mengenal baik dan buruk sahaja. Tapi lebih dari itu untuk mengetahui mengapa amal itu membawa kebaikan dan mengapa yang lain mengundang keburukan.

Itu kemampuan mengenal prioriti iaitu menganalisis setiap situasi dimana wajarkah seorang dai itu berada bersamanya atau sebaliknya, meninggalkannya.

Terkadang dai harus ingat, dalam hatinya perlu ada sifat keterasingan dari persekitaran yang membutuhkan kerusakan dan mencemarkan akhlaq. Apalagi andai kerusakan itu terus menular, memburukkan pandangan orang lain terhadap dai itu sendiri, seorang penggerak aktivis dakwah.

Itu tamayyuz, iaitu berbezanya dai itu berbanding persekitarannya. Andai yang lain hitam, dialah yang putih. Andai yang lain tidur, dialah yang jaga. Andai yang lain lupa, dialah yang ingat. Andai yang lain jauh, dialah yang dekat.

Prioriti kita adalah untuk perbezaan ini. Dimana seorang dai itu harus meletakkan neraca pertimbangannya dalam setiap keputusan yang sukar mahupun mudah.

USRAH DAN DILUARNYA

Seorang ikhwah ada kalanya tidak menyedari, bahwa dirinya terasa syahdunya iman yang menggapai langit ketika di dalam liqo' bersama ikhwahnya yang lain. Terasa high sungguh. Namun pada keluarnya, seakan dia berada pula dalam dunia yang nyata cukup berbeza!

Kalau hatinya tetap dalam erti kata uzlah, maka itu tiada masalah. Namun yang meremukkan dakwah itu hanya pabila seorang dai itu kembali menggenggam jahiliyyah tegar. Yang mana dia katakan tidak padanya, tapi kemudian di suatu ketika dia katakan ya pula.

Masakan tamayyuz dirinya hanya sementara?

Memang ada ketikanya kita terlupa dek kerana tarikan yang cukup dahsyat di luar sekitar sana yang memang membuatkan dai itu goyah. Namun tidak ada yang lain, di luar sana itulah medan amal kerja kita. Untuk kuat, perlukan niat yang betul pada awalnya, perlu bergerak seiring peningkatan diri kita untuk dekat kepada Allah. Maka jalan yang dilalui hanyalah satu, untuk Allah. Nescaya tidak akan tersesat andai dakwah itu asasnya Robbani.


KITA PEMBONGKAR JAHILIYYAH

Ya, kerana itu peranan kita juga. Tugas penting dakwah ini adalah membongkar nilai-nilai jahiliyyah ini, menerangkan penyimpangannya dan mengungkapkan dampak-dampak negatifnya bagi masyarakat jika nilai-nilai itu ditegakkan.

Ini prioriti kita. Maka dimana peranan ini terbang melayang andai dai itu yang meresapi dirinya dengan jahiliyyah?

Ini kerana satu masalahnya - tidak mengenal dimana prioriti kita.

Bukan cara kita untuk hanya berhangat-hangat dalam kata-kata. Sampai panas dan basah habis orang disekeliling mendengarnya. Tapi kita utamakan lebih dari itu, iaitu amalnya dimana?


Ahmad Ramdan Zainordin
8 Julai 2011, 853pm
Volgograd, Russia

0 Comments: