Sunday, September 25, 2011

Ukhuwwah Yang Abadi

Rasulullah s.a.w sangat memberikan perhatian yang tinggi ke atas cinta dan ukhuwwah.

Ketika kaum Muslimin menderita kekalahan dalam perang Uhud, meskipun sempat memenangkan perang sebelumnya, kaum Muslimin kehilangan 70 parajuritnya.

Di antaranya adalah Hamzah, paman sekaligus saudara sesusu Rasulullah s.a.w. Di samping korban luka parah dan lainya, kekalahan itu disebabkan ketidakpatuhan mereka terhadap perintah Rasulullah s.a.w. Rasulullah yang ketika itu berusia 57 tahun, menderita luka pada bahagian paha dan kepalanya. Semuanya merasakan kepedihan dan keletihan teramat, serta luka yang mendalam....

Dalam kondisi yang sukar ini, kaum Muslimin harus menggali perkuburan untuk memakamkan para syuhada yang gugur. Rasulullah s.a.w memerintahkan para sahabat agar menguburkan 2 syuhada dalam satu liang lahad. Mereka melakukannya meskipun teramat dalam luka yang mereka rasakan kerna kehilangan 70 para sahabat yang syahid.

Ketika pemakaman berlangsung, para sahabat dikejutkan dengan arahan daripada Rasulullah s.a.w yang meminta supaya mereka berhenti.

"Mengapa harus kita berhenti, ya Rasulullah? Kami hendak menyelesaikannya. Kami sangat letih dan hendak beristirehat di rumah" protes sahabat.

"Carilah Amr Bin Jamuh dan Abdullah Bin Harram dalam antara sahabat yang gugur" perintah Rasulullah.

"Mengapa ya Rasulullah?" Sabahat bertanya.

Rasulullah menjawab, "Kebumikan mereka dalam satu liang. Mereka adalah 2 sahabat yang saling mencintai selama mereka di dunia". (HR Ibnu Sa'd dalam Thabaqat al-Qubra, rujuk 3/106).

Selawat ke atas mu ya Rasulullah s.a.w. Baginda yang memahami betul bahawa jiwa yang telah saling kenal, dan hati yang telah lebur dalam taat dan cinta kepada Allah, tidak dapat dipisahkan meskipun oleh sebuah kematian. Kelak kedua sahabat yang saling mencintai itu akan dibangkitkan bersama dari liang lahad yang sama.





Ahmad Ramdan Zainordin
25 Sept 2011 9.38am
Volgograd, Russia.


1 Comments:

Anonymous said...

Salam.

Ya, betapa indah-nya satu ukhwah itu memng benar2x di bina atas cinta & keikhlasan. .

*Oh~Sanubari-ku terasa*

ukhibbuka fillah.
-Mohamad Raimi Radin-