Thursday, December 25, 2008

Setanggi Syurga; Antara Hamba dan Pencipta

Lagu ini ana bawa dalam usrah ana, bersama dengan video clip In-team yang menyanyikan lagu ini. Lirik setiap bicaranya, pada sekilas mata yang memandang, memang agak sukar untuk mendapat kefahaman. Namun, jika diamati dengan tekun, hakikatnya adalah indah, begitu indah..itulah cinta teragung. Mendapatkan CINTA Ilahi itu bukanlah semudah lafaz kata, malah mendapatnya adalah ni'mat paling agung, yang kesudahannya sudah pasti di syurgaNya kelak...



SETANGGI SYURGA

Percaya...
Kata janjiMu,
Kerna ku yakin apa digenggamMu
Keharuman setanggi syurga,
Bukan kilauan sebilah belati.

Terseksa,
Jiwa merindu,
Bagai terkurung dibasah tengkujuh
Kewangian aroma bunga,
Tak menggugah keteguhan iman.

Cinta tak pernah terbunggar dan terlebur,
pada redup renung mata yang menipu,
Tuntas ku mendaki,
Puncak CINTA TERAGUNG...

Izinkan aku melafazkan kata,
Bicara hati yang mudah diterjemah,
Betapa aku...
Gerun pada teduh untuk bernaung,
Kerna awan itu rapuh.

Bahagia buat mereka yang bertemu cinta yang teragung
Yang membawa ke syurga hakiki dan abadi...

Cinta tak pernah terbunggar dan terlebur,
Pada redup renung mata yang menipu,

Tuntas ku mendaki,
Puncak Cinta teragung...

Izinkan aku melafazkan kata,
Bicara hati yang mudah diterjemah,
Betapa aku gerun pada teduh untuk bernaung...

Dendam tak marah menyala dan membakar,
Oleh putih salju yang berguguran,
Kerna dosa itu lebih hitam dan gelap,

Ku anyam rindu menjadi hamparan,
Kerna ku pasti adanya pertemuan,


Disana nanti bukti cinta suci dilafazkan,
Tak bertemu pengucapan...

Percaya...
Kata janjiMu,
Kerna ku yakin apa digenggamMu,
Keharuman setanggi syurga,
Bukan kilauan sebilah belati....


" Kami memohon padaMu ya Allah! Bekalkanlah kami dengan rasa CINTA yang tidak rapuh kepadaMu, dan kurniakanlah kami rasa CINTA rahsia teragung, agar boleh kami mencintai hanya mereka yang mencintaiMU"


(Duduk dari kiri) Atikullah & Firdaus
(Berdiri) Aizzat

Lagu ini amat bermakna kerna ia mengajar erti Cinta Teragung, iaitu cinta kepada Allah. Ayat

"kerna ku yakin apa digenggamMu" bermaksud keyakinan kita bahawa mereka yang memiliki cinta Ilahi, tiada tempat yang lain selain syurgaNya.

"Terseksa jiwa merindu" dan " kewangian aroma bunga tak menggugah keteguhan iman" bermaksud begitu sukar untuk menahan rindu dan cinta ini terhadap manusia iaitu selain cinta Allah, namun godaan wanita(aroma bunga) itu tidak sewenang-wenangnya dapat merebahkan iman..

"Cinta tak terbunggar dan terlebur, pada redup renung mata yang menipu" - inilah sifat2 cinta kepada Allah, iaitu cinta kepadaNya tidak mudah goyah, dan bila kita memiliki cinta Ilah ini, maka tidak akan kita tunduk pada tuntutan nafsu dan mata2 wanita yang menggoda.
"Tuntas ku mendaki, puncak cinta teragung" - terus aku mendapatkan cinta Allah, iaitu cinta teragung.
"Izinkan aku melafazkan kata...." - bermaksud orang yang mencintai Allah ingin mengatakan sesuatu (mungkin kepada wanita yang dicintainya) bahawa "betapa aku gerun untuk berteduh, kerana awan itu rapuh"... tidak sanggup aku memberikan cinta kepada orang lain, sedangkan cintaku kepada Allah masih belum tentu diterimaNya..Subhanallah! Tidak semua manusia mampu melafazkan kata2 ini melainkan mereka menjulang cinta Allah yang teragung.
Bahagialah buat mereka yang bertemu cinta Allah itu, yang membawa mereka ke syurga yang hakiki dan abadi.

"Dendam tak marah menyala dan membakar, oleh putih salju yang berguguran" - bermaksud, walaupun kite membelakangi cinta manusia, dendam tidak akan sedikit pun timbul, kerna cinta Allah itu adalah penawar, bagaikan putih salju yang berguguran, memadamkan segala nyala dan baraan...

"Ku anyam rindu menjadi hamparan, kerna ku pasti adanya pertemuan" - bermaksud, rindu dihati ini tetap disimpan dengan penuh kesabaran, bagaikan kita bersabar dalam menganyam, dan anyaman itu adalah rindu yang akhirnya menjadi hamparan..biarpun tidak dipertemukan dengan si"dia" yang memiliki CINTA TERAGUNG, yakinlah, bahawa pertemuan itu tetap ada, yakni di syurgaNya kelak...dan di'sana' jualah cinta suci itu akan benar2 terbukti, tanpa memerlukan pengucapan sepertimana cinta manusia di bumi ini...

Indah sungguh setiap bait bicara lagu ini. Pengajaran dan didikannya amat bermakna, oleh itu ingin sekali ana hadiahkan lagu ini kepada anak2 usrah ana dan semua, terutama kepada mad'u ana yang 'terpilih' (jauh di sudut hati ini ana berharap...agar dirinya diberi cinta Ilah, insyaAllah)


"Sesungguhnya Orang-orang yang Bersabarlah, yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira"

az-Zumar;10

0 Comments: