Tuesday, March 9, 2010

Setanggi Syurga


"Setanggi Syurga. Mungkin ada yang pernah mendengar lagu ini, dan boleh jadi lagu ini adalah lagu yang paling anda minati. Sekadar untuk berkongsi, lagu ini beserta liriknya, adalah lagu yang paling saya minati. Sejak dahulu hingga kini, lagu ini seakan membawa 'sesuatu', yang menusuk jauh ke dalam hati kecil ini, tapi masih sukar untuk ditakrifkan secara lumrahnya. Namun, bagi mereka yang pertama kali mendengarnya, tidak mudah mencari makna yang tersembunyi. Cubalah fahaminya. Lagu ini berlirikkan sebuah perjalanan, yang jauh meninggalkan kepalsuan, tapi begitu menguatkan, untuk terus teguh mengejar hakikat cinta Allah, biarpun permulaannya telah jauh kita tinggalkan, namun hujungnya masih belum kelihatan"



"Bila saya telah lama tidak mendengar alunan lagu ini, dan kemudian saya mendengarnya, diri terasa seakan jauh, hati ini sebak dan luruh, mungkin zikrayat yang tersimpan dahulu, seakan menyala membawa bara. Itulah apa yang boleh saya maksudkan. Mungkin anda sendiri lebih layak mentafsir bait liriknya. Tapi bagi saya, itu tetap yang sama"


Percaya...
Kata janjiMu,
Kerna ku yakin apa digenggamMu
Keharuman setanggi syurga,
Bukan kilauan sebilah belati.

Terseksa,
Jiwa merindu,
Bagai terkurung dibasah tengkujuh
Kewangian aroma bunga,
Tak menggugah keteguhan iman.

Cinta tak pernah terbunggar dan terlebur,
pada redup renung mata yang menipu,
Tuntas ku mendaki,
Puncak CINTA TERAGUNG...

Izinkan aku melafazkan kata,
Bicara hati yang mudah diterjemah,
Betapa aku...
Gerun pada teduh untuk bernaung,
Kerna awan itu rapuh.

Bahagia buat mereka yang bertemu cinta yang teragung
Yang membawa ke syurga hakiki dan abadi...

Cinta tak pernah terbunggar dan terlebur,
Pada redup renung mata yang menipu,

Tuntas ku mendaki,
Puncak Cinta teragung...

Izinkan aku melafazkan kata,
Bicara hati yang mudah diterjemah,
Betapa aku gerun pada teduh untuk bernaung...

Dendam tak marah menyala dan membakar,
Oleh putih salju yang berguguran,
Kerna dosa itu lebih hitam dan gelap,

Ku anyam rindu menjadi hamparan,
Kerna ku pasti adanya pertemuan,


Disana nanti bukti cinta suci dilafazkan,
Tak bertemu pengucapan...

Percaya...
Kata janjiMu,
Kerna ku yakin apa digenggamMu,
Keharuman setanggi syurga,
Bukan kilauan sebilah belati....



Saya pernah suatu ketika dahulu menulis pengertian "Setanggi Syurga". Sudah tentu, itu hanyalah pendapat dan tafsiran saya. Jika anda berminat mengkaji, capaiannya di sini





5 Comments:

Izz said...

Alhamdulillah..lgu ni sgt mendalam maksudnya..tenang bila mendgrnya.. trima ksh berkongsi.

Anonymous said...

best2..lgu ni dlm mksudnya..=)

Ikhtibar said...

Lagu yg penuh bererti..jzkk for sharing..

Ahmad said...

Jazakumullah khairan. Sekadar perkongsian, smga Allah meredhainya.

Anonymous said...

Sorry for my bad english. Thank you so much for your good post. Your post helped me in my college assignment, If you can provide me more details please email me.