Thursday, November 4, 2010

Sibghah Allah

Hari-hari cuti sedang dilalui. Tiada yang lain melainkan untuk diisi dengan seribu macam persepsi, semata-mata demi merangka sebuah pelan dan visi.

Dalam pelan cuti 4 hari ini, macam-macam bermain dalam fikiran. Nafsu kata berehat, tapi arus kuatnya datang dari hembusan angin yang membawa hati untuk bergerak. Dan akhirnya, kita bergerak. Bila lagi!?

Di belek sekali lagi list-to-do. Ada satu perkara yang tertulis - Prepare PE (physical examination) test for Paeds on Monday.

Alhamdulillah. Rasanya sudah hampir 3 tahun ulang teknik PE yang sama. Cuma kali ini ada sedikit kelainan sebab perlu buat PE pada kanak-kanak. Tapi asas dan teknik sebenarnya masih lagi sama. Bila difikirkan semula, rasa risau pun ada. Sebab saya tidak tahu adakah cikgu Paeds saya akan terima teknik PE yang saya biasa gunakan sebelum ini. Pengalaman saya, setiap cikgu lain-lain tekniknya. Wallahualam.

Dalam hidup ini, meletakkan matlamat dan prioriti adalah sesuatu yang sukar. Begitu banyaknya cabang-cabang matlamat, yang akhirnya dipilih menjadi tunggak matlamat dan tujuan utama. Kita silap meletakkan prioriti, kita salah dalam menyusun orientasi. Cabang biarlah kekal cabang, kita cari asasnya dan itulah yang utama!

Bila kita hidup bersandarkan Pencipta, tiada yang lain melainkan Allah itulah asas akarnya yang kukuh. Bila kita mengakui bahawa kita adalah orang Islam, sebenarnya kita sedang menganuti satu-satunya agama yang diredhai Allah. Tapi sandaran amalan dan hidup kita seharian jauh sekali melibatkan matlamat Robbaniyah. Mungkin kita tidak sedari, oleh itu muhasabah satu tindakan susulan yang terbaik.

"Sibghah Allah. Siapa yang lebih baik sibghahnya daripada Allah? Dan kepadaNya kami menyembah"

al-Baqarah:138

Dan inilah sibghahNya. Sibghah itu celupan, dan tiadalah celupan yang lebih baik berbanding celupan agama Allah. Tiadalah saduran amal kehidupan yang terbaik melainkan saduran Islam. Kembali kita renungkan, ter'celup'kah kita dan amalan-amalan ini dengan celupanNya? Atau kita di'celup' ke dalam celupan yang lain?


Saya harap cikgu Paeds saya akan menilai teknik PE mengikut 'celupan' yang digunapakai oleh semua, dan bukan mengikut 'celupan' dirinya semata-mata. Tawakkal alallah.




1 Comments:

Sha-na.Szied said...

nice entry!! :) shukran ya akhi!|saya tetanye2 maksud sibghah tu..skng da paham..