Monday, November 8, 2010

Kerana Dirimu Begitu Berharga...

Bila kelihatan daun-daun berguguran, saya merasakan detik yang berlari kian pantas. Mungkin musim sejuk yang akan tiba kurang sebulan ini, akan lebih memilukan jam hati, yang tidak pernah tahu menilai putaran alam yang tiada hentinya. Teratur, tersusun, sistematik sungguh! Tiada manusia yang mampu menciptanya melainkan Pencipta yang sebenar-benarnya.

Mata ini terasa amat berat. Dengan helaian nota-nota surgery di depan mata, ditambah bebannya bila terasa tangan ini ingin sekali menaip sesuatu. Tapi saya masih buntu, nak taip apa?!

Baru selesai liqo' kami untuk minggu ini. Macam-macam input baru disumbat. Seronok rasanya bila duduk sama-sama ikhwah. Mendengar, berkongsi, bersyura, berkelahi...dan duduk ini bukanlah sebenarnya duduk-duduk biasa sambil minum kopi panas! Alhamdullillah. Andai hati ini sentiasa dibawah pilihan dan tetap diletakkan dibawah perhatianMu. Semoga hati-hati ini tetap unggul membasahi bumiMu dengan jerusan tarbiyyah. Hingga bila, hingga ke akhirnya. Biiznillah.


Adik,
Aku bukan membawa obor,
Semata menerangi sebuah kegelapan.
Obor itu lebih bermakna,
untuk kita harungi sebatang jalan,
bersama untuk selamanya.

Adik,
Aku ingin engkau mengerti,
bukan semata untuk menuruti,
bicara kita yang selalu dihembusi,
adalah untuk engkau fahami.

Adik,
aku tidak penat berbicara lagi,
sungguh yang pahit itu dipangkalnya,
kelak yang manis jua mengakhirinya.

Adik,
Harapan ku bukan matlamat.
Tapi aku punya impian,
untuk engkau bangkit bukan melambai,
tapi celik dan terus menggapai.

Adik,
Fahami dengan hatimu,
kita berada atas jalan yang satu,
cuma mengapa engkau masih disitu?


Abang.


6 Comments:

Anonymous said...

gulp...
kaki2 masih berat utk melngkah..

Ahmad said...

ringan2 kan..iA pertolongan Allah sntiasa ada.. =)

Anonymous said...

Terima kasih untuk hal-hal yang baik

Anonymous said...

Wow! Terima kasih! Saya selalu ingin menulis dalam sesuatu situs saya seperti itu. Dapatkah saya mengambil bagian dari posting Anda ke blog saya?.

Ahmad said...

Ya,silakan. moga bermanfaat ya.

Anonymous said...

Saya biasanya tidak posting dalam Blog tapi blog Anda memaksa saya untuk, bekerja luar biasa .. indah ...